Saturday, September 02, 2006

Vykort från Sverige

9 Comments:

Blogger deusexmach said...

En nidbild av uppfattningen om folkhemssverige. Gråsosseland där moderaterna skulle kunna ses som en befrielse. En jämförelse med östtyskland och en skevt amerikaniserad uppfattning om vad marxism skulle innebära. Men landet var tryggt då och ingen sov på gatan. Sverige är gråare nuförtiden.

4:41 AM  
Blogger Peter Madison said...

Hmm....du vet ibland så får man sån där "ståpäls" när man ser/hör/läser något jävligt bra. Förövrigt en snygg bild, som alltid, dessutom på en av de vackraste bilar som nånsin byggts! De som vill bevara det svenska folkhemmet borde ha denna bild och din text på valaffischerna längs med vägarna. Klockrent! Precis som formen på PV'n så var Sverige "rundare och mjukare" att leva i förut.
Vad hände egentligen?

6:34 AM  
Blogger Peter Madison said...

Ja just det, jag igen...:-) Har hoppat in här några gånger nu och vill nog påstå att det här är en av dina allra bästa bilder! För mig säger den rätt mycket och tittar man på den lite mer så kan den berätta en massa saker, i mitt huvud iallafall. Om du samtycker så skulle jag vilja lägga upp den på min blogg med ett inlägg till.

10:55 AM  
Blogger deusexmach said...

Självklart får du göra det. Det glädjer mig att du gillar den. Jag håller med om PV:n. Även Amazonen var riktigt snygg. Volvo skulle gjort moderna versioner av dem nu. Då hade de lätt blivit av med sin kantiga image.

2:49 AM  
Blogger vandrarvild said...

Jag är mer PV än amazon, mina grannar hade en svart PV som de använde in på 90-talet innan den dog. Sen stod den där på tomten och påminde om de där sommardagarna när vi åkte och badade i bilen och baksätet utan bälten och... Fast amazoner... jag är svag för dem med.
Riktigt snygg bild darling.

3:37 AM  
Blogger Peter Madison said...

Hej på er och tack D!
Ni ska få ett litet boktips. Min brorsa, Anders Widen är ju författare, hans debutroman "Månskensligisten" handlar om en 14 åring som växer upp i Högdalen. Man får följa honom under 41 timmar och där han bland annat tar hand om sin lillebror (jag!) och i ett kapitel kör vi en gammal PV vid ett nedlagt tegelbruk. Jag var väl 7-8 år då jag satt i brorsans knä och körde. Boken kom ut på Bonniers för en massa år sen och går väl inte att köpa längre men den ska finnas på biblioteken. När den kom ut var det årets debutroman.... Läs den om ni kommer över den! Det är en verklighetsbaserad "roadmovie" om en 14 åring på väg in i vuxenvärlden.

Ha en bra söndag på er!

(jag kallas PW bland mina vänner, jag hette Widen förut, som min bror men vi har inte samma farsa så nu heter jag Madison, som var min mors flicknamn. Så var det med det!)

3:50 AM  
Blogger vandrarvild said...

my love, kom online, need you som fan.

2:45 AM  
Blogger Martin & Stina said...

Hej min vän! Vackert! fint att du sökte dig tillbaka till denna plats & tog bilden! vackert! din blogg är mer frekvent än din mobil är! svårt att få tag på dig! nu ska jag gå & uppdatera min blogg!

2:47 PM  
Blogger deusexmach said...

Jag var precis inne och kollade i din blogg. Skönt att du uppdaterar. Jag kan tänka mig att man blir ganska trött på omgivningen och motiven i S-torp. Bra att du hittar något att fotografera. Mobilen är påslagen igen.

3:56 AM  

Post a Comment

<< Home