Wednesday, March 15, 2006

Stadens son


Här står han stolt och vaktar staden, byns store son. Humor i kubik, gnällbältesstyle. När jag berättade för min kära värd att jag aldrig tyckt Kronblom varit rolig blev hon svart i synen och förklarade att de var tvugna att läsa honom i skolan. Och att han liksom Hjalmar, är lag i denna vackra stad och således kultur av yppersta klass. Nåja för er som inte förstår att jag skämtar så ska jag sluta med det nu.
Men borde vi egentligen inte ta vara på dessa förlegade serier som en slags svensk folkhemsskilldring. En tid som inte längre existerar. Örebro har precis som alla andra städer haft ett regemente som lagts ner. Det ska bli en stadsdel med ett vackert namn som jag i skrivande stund inte kommer i håg. Tankarna för mig då till 91:an Karlsson, som är Halmstads militanta tecknade buskiskung. (Rätta mig gärna om jag har fel.) En förlegad tid en förlegad humor. Småland och andra sidan representeras tungt av den ständigt aktuella Åsa-Nissehumorn och han borde stå staty i alla sockner i glasriket. Finns serierna kvar som ett kulturellt värde eller är de ett försök till kommunerna att nischa sig och locka till sig turism? Jag har ju exempelvis arbetat mycket i Kurt Wallander-land.
Den stora frågan är kanske; vart var 47:an Löken verksam, och vad kostar en biljett dit?

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hehe gå in i ljuset Kronblom!
Snyggt och passande till texten.
Jag tror 47:an är från Skara

7:44 AM  
Blogger vandrarvild said...

Haha, ja juuuust, vi tvingades läsa Kronblom i skolan, och kolla på timmar av Hjalmar-revy och läraren sa till när vi skulle skratta, annars fick vi smaka på piskan.
och I3 som lades ner heter numera "Grenadjärstaden". Så fint så. Plus att husen har namn. Minns bara Lund just nu dock.

Åsa-Nisse är fan så trist. Jag blir nästan arg på hur trist den humorn är(trots att jag skrattade som fan åt en trist scen i Arrested development häromdagen vilket ändå borde säga en del om min låga humor...).

8:43 AM  
Blogger deusexmach said...

Jag har för mig att de hette typ "Poltava" osv, efter olika svenska slag.
Huset "Lund" vill jag bo i, det kan bli perfekt för alla lokalpatriotiska exilskåningar som tvingas emigrera på grund av kärleken.

"Är det verkligen fred vi vill ha?"
M Wiehe

10:33 AM  

Post a Comment

<< Home