Thursday, November 02, 2006

Kvinnan som var en skugga...

6 Comments:

Blogger deusexmach said...

Märk, hur vår skugga, märk, Movitz mon frère!
inom ett mörker sig slutar,
hur guld och purpur i skoveln, den där,
byts till grus och klutar.
Vinkar Karon från sin brusande älv
och tre gånger se'n dödgrävaren själv,
mer du din druva ej kryster.
Därföre, Movitz, kom, hjälp mig och välv
gravsten över vår syster.

Lillklockan klämtar till storklockans dön
lövad står kantorn i porten
och vid de skrålande gossarnas bön
helgar denna orten.
Vägen opp till templets griftprydda stad
trampas mellan rosors gulnade blad,
multnade plankor och bårar,
till dess den långa och svartklädda rad
djupt sig bugar med tårar.

Så gick till vila, från slagsmål och bal,
grälmakar Löfberg, din maka
där dit åt gräset, långhalsig och smal
du än glor tillbaka.
Hon från Dantobommen skildes i dag
och med henne alla lustiga lag
vem skall nu flaskan befalla.
Torstig var hon och torstig är jag
vi är torstiga alla.

2:29 AM  
Blogger deusexmach said...

Die Frau ohne Schatten (tyska: Kvinnan utan skugga) är en opera av Richard Strauss, med libretto av Hugo von Hofmannsthal. Operan hade sin urpremiär på Staatsoper i Wien 10 oktober 1919. Verket är en mastodont i tre akter under mer än tre timmar med symbolinfluerad handling som utspelas på flera plan, inuti människan, i andevärlden och på jorden.

Die Frau ohne Schatten är kanske Richard Strauss mest komplexa verk. Det är ett mysteriespel, som handlar om moderskapet och kärleken. Kvinnan utan skugga är Kejsarinnan från andevärlden, som saknar skugga, därför att hon saknar förmåga att föda barn. Hon vill vinna en skugga genom att träda ur andevärlden och in i människornas värld. Hon gör så och inträder hos den fattige färgaren Barak och hans hustru. I huset finns också färgarens tre vanskapta bröder. Verket är fyllt av symbolik och metaforer, en sann vuxensaga. Huvudrollen som Färgarfrun anses med rätta vara en av de svåraste och mest krävande roller som finns för en hög dramatisk sopran, med tanke på både rollens längd och dess omfång (lilla fiss till trestrukna c). Birgit Nilsson kreerade rollen mycket framgångsrikt på Stockholmsoperan. Die Frau ohne Schatten sattes också upp på Göteborgsoperan 2004.

3:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sorry, lite orelaterad kommentar, men om det finns intresse att ta bilder så håller de just nu på att riva industribyggnaden vid sidan av gamla Enkelbrektsboden (mitt emot Statoil på Citadellsvägen). Byggnaden är väldigt vacker från kanalsidan sedd, funktionalistisk arkitektur i svängd form. Hade hoppats på att den kunde stå kvar men Skanska har andra planer för tomten.

T

3:27 PM  
Blogger deusexmach said...

Aj fan ska de riva den nu...stelt jag hade hoppats att de skulle renoverat upp den i stället. Ska se om jag kan ta mig tid att gå dit och titta/fota. Har en viss förkärlek för sådanna bilder.
Ingen fara med orelaterade kommentarer, det är fritt att kommentera om vad som helst.
Det är bara att slänga in en brandfackla.

2:40 AM  
Blogger Pastor_Bentonit said...

Slå ett slag för Skanska Cåmantgjatarajat!

2:52 PM  
Blogger deusexmach said...

Efter att ha läst ordet ett par gånger har jag kommit fra till följande: gjuteriet, troligen med skånskt uttal. Nordskånskt tänker jag eftersom göingediftongerna lyser igenom den nästintill obegripliga texten.
självklart...gjutet..höhö

2:11 AM  

Post a Comment

<< Home