Wednesday, March 15, 2006

Baklänges genom Sverige


Igår reste jag genom halva Sverige... baklänges! Ska det vara så jäkla svårt att uppfinna någonslags högteknologiska tågsäten som man vänder på beroende på vilken riktning tågen går i? Eller handlar det om den osynliga underklassen på tåg fortfarande? Vi har 1:a klass, den vanliga och "De som åker baklänges". Jag har hur som helst skissat lite på ett säte som går att vända på och jag har den här på en servett. Så SJ! Ni kan maila mig närsom , så ska vi snacka.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vändbara säten fanns det på tåg förr, minns att det praktiserades i Finland ända in på nittiotalet. Konduktören gick igenom tåget och vände sätena så att man satt i tågets färdriktning. Det tog sin lilla tid och var ett mindre spektakel. Som resenär kunde man givetvis hjälpa till för att snabba upp det lite.
Nu är de flesta av dessa gamla vagnar utrangerade till lokaltåg i obygden och där vänder man inga stolar längre.. Kostnadsskäl antagligen.

T

6:04 AM  
Blogger myrkyr said...

Jag vill alltid åka baklänges för det är mycket säkrare vid en eventuell krock och det händer ju titt som tätt. Så vill du behålla nacken intakt och tänka på mänsklighetens bästa så ska du snarast uppfinna så alla får åka baklänges istället.

8:54 AM  

Post a Comment

<< Home