Sunday, May 07, 2006

tomhet



Moralpanik och okunskap har gjort att jag tagit bort ett inlägg. Lika bra att det faller i glömskan. Känslighetsministeriet har skapat en ny rädsla. Besten heter i n t e r n e t. I vissa kulturer tror man att själen tas i från en om man blir fotograferad. I vår tror man kanske att den görs så på nätet. Egentligen lyder lagen att man har rättighet att fotograferar vem som helst och vad som helst i det offentliga rummet. Vissa undantag när det gäller militära föremål osv. J A G äger rättigheten till M I T T fotografi och får lägga ut det på nätet om jag vill. Tryckfrihet tror jag det kallas. Så länge det inte kränker någon. Men man känner sig som en förrövare när man går runt med kameran, de kan jag inte komma förbi. Kanske tid att gå tillbaka till att fotografera tomhet. Jag känner ändå att jag stod stilla och hade slutat fotografera, jag tog bara bilder på saker. Funderar på att böja lite mer på verkligheten.

6 Comments:

Blogger Martin & Stina said...

Snyggt! inte lätt med rättigheter och sånt skit! Man har ingen pattent på sitt utseende! så du kan fota på så mycker du vill! hehe men visst folk kan ta illa upp!

8:25 AM  
Blogger vandrarvild said...

meh, jag tycker det är rätt lamt att ens säga till, men det är ju bara ännu ett steg i hela den här humoristiska härvan...

9:35 AM  
Blogger Peter Madison said...

Fotografera tomhet......!.....? Vad är tomhet, egentligen? Och hur fångar man den på bild. *undrar*

2:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

hallå hallå. måste ha missat det senaste. vad var det där knaset med att ha fångat någon på bild? var det någon som inte vill vara med? hoppas allt är ok annars.

8:32 AM  
Blogger deusexmach said...

Det är egentligen inte så svårt att fotografera tomhet. Mina tidigare bilder innehåller mycket sådan. Då kanske omedvetet. Men som liebling uttryckte det : "Som något har hänt där tidigare".

Knaset var inte så alvarligt. Jag la ut två bilder på två skådespelare. Från en film som jag fotograferat.Då tyckte någon ( inte de) att jag inte hade rätt att göra det. Sen blev det lite :"jag, jag, jag, mitt, mitt mitt, bla bla bla"
Orkade inte med farsen. Det var inget speciellt med bilderna, den ena var ganska ful.
voila censur!

4:53 AM  
Blogger vandrarvild said...

Va fan, nu är jag ju inne här flera ggr om dagen för att se om du bloggat. Kom igen då! Skicka en till bild så skriver jag en text om den med. Eller så lägger vi den i din blogg. eller, äh, fan, det ordnar sig.
kramkram

7:22 AM  

Post a Comment

<< Home