Saturday, September 23, 2006

Trendig tro


Efter att ha varit i spacelounge, blev jag sugen på att göra en egen bild. Popkonsten att stjäla en ikon för att sätta in den i ett annat sammanhang, det så kallade bricolaget, används oftast för att provocera. Att provocera med Jesus är inget nytt, det kanske är det mest slitna man kan göra. Men det handlar egentligen av att fritt få använda sina ikoner och på så sätt få skapa sin egen religion. Det är ingen provokation att ta Jesus från kristna högern, från rabiata bibeltolkande misantroper. De har ingen ensamrätt. Allt handlar inte om att välja sida. Men uppfattningen jag fick av Jesus under min svenska normala skolgång, var inte att han var en barnmisshandlande, kvinnohatande homofob som vill begränsa människan. Jesus som idé borde stå för jämnlikhet, förståelse och kärlek.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

...fast det gäller att skilja på fadern och sonen. fadern är på många sätt barnsligare än sonen; det är han som blir vred och mördar så fort något går honom mot medan sonen vänder andra kinden till. fadern kräver djävulska uppoffringar medan sonen offrar sig själv. på minus-sidan kan jag tycka att sonen ibland känns lite utvattnad och mer marknadsanpassad.

7:39 AM  
Blogger vandrarvild said...

inte för att ta udden av det hela men Jesus är ju på många sätt marknadsanpassad eftersom de gjorde honom vit och tyder/vrider det han sagt in i det oändliga. Själv är jag en smula uttråkad av kristendomen numera: been there, seen that, heard it all. Religioner är för korkade som inte orkar tänka själva, som inte vill försöka lösa problem uan skyller det på en gud som är vred och en blek tanig son som spikades upp på ett kors för att människorna skulle se hur han tog över deras lidande medan han i själva verket bara skapade fler(genom att omedvetet skapa en religion). Och ingen, tycks det mig, verkar egentligen fatta vad det är han säger på riktigt. Han sa att alla är lika men ändå använder idiotierna hans namn för att mörda de som inte är som de själva. Om man ska snacka om tidernas stora illusioner så kan man ta kristendomen som exempel: "Gör som jag säger men gör inte som jag gör." Uppfostran på "himmelsk" nivå? Hm...

2:58 AM  
Blogger deusexmach said...

Jo Jesus verkar mest ha ärvt sin fromma moders kvalitéer. Lite konstigt kanske efter som han är Guds son. Men i Lukasevangeliet kan man exempelvis läsa att Jesus var en fruktansvärt dålig förlorare i rundpingis. Fast han skyllde mest på Josefs gammla racket.

3:08 AM  
Blogger Peter Madison said...

Rundpingis....heh....jag måste misstat det i min ganska normala skolgång! Håller med om Jesus som ide' men som många andra goda ide'er på denna ljusblå så förkastas dom av andra som vill någonting annat...

9:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

marknadsanpassningen beror iofs vart man vänder sig. i afrika tenderar jesus att ha en mörkare ton i huden för att inte tala om när man åker över atlanten riktning syd (det är nu som de tävlande i dressinen drar i nödbromsen och gissar, fullt korrekt, på brasilien). där kan man verkligen inte anklaga guds son för att vara en bleking. eller som de två vise männen sjöng:

I hear stories from the chamber/Christ was born into a manger/And like some ragged stranger/He died upon the cross/Might I say it seems so fitting in its way/He was a carpenter by trade/Or at least that's what I'm told

4:04 AM  
Blogger vandrarvild said...

Jo, jag vet, jesus är ju marknadsanpassad. Madison tyckes tro att jag skämtade när jag skrev det, vart det nu var, i hans blogg kanske. Whatever. Hur som helst så är det ju intressant att man vill forma Jesus efter sitt eget huvud Deusexmach och jag som skämtsamt gjorde honom till kommunist a la Che men andra som vill ha honom till t ex bög eller asiat för att de ska kunna känna att religionen står dem närmare. Och alla gör ju så. Dels för att de ska känna sig trygga i en yttre värld och dels för att de ska kunna känna empati, Om det är för att de överhuvudtaget ska känna empati eller om det är för att den ska bli djupare, det vågar jag mig inte på att gissa, jag blir bara cynisk och tycker att människor är korkade bortom all räddning.
Sen är det ju en smula roande att människor VILL tro på en ond/god gud som är extremt lynnig och dömer ut vissa saker för att godkänna andra, som är totalt inkonsekvent och barnslig, och sen när det går bra eller dåligt så säger de troende "Outgrundliga äro Guds vägar" som om orsak och verkan inte finns i en värld av religioner...

5:21 AM  

Post a Comment

<< Home