Wednesday, March 15, 2006

Roaming the Streets of Mjölby

"There is a stranger in town..." På stationen där ingen steg av. Eller rättare sagt; där de flesta var tvugna att stiga av.

Kulissstaden i vildavästern. Passerade den centralt belägna restauranten "Zeb Machahan" stängd för stunden, men man kan tänka sig en fredagkväll där inne. Här skjuter nog alla från höften tänkte jag. En affär hette till och med "Gun´s" (förvisso med suffixet "dam boutiqé" men endå). Butikerna pryntar sina fönster med örnar, indianer och stars´n stripes, jag räknar till sex stycken bilar av transatlantiskt fabrikat.


Ett stopp, en möjlighet att få ett intryck på 45 minuter. Jag vet det är inte mycket och jag kanske verkar taskig. Men jag tillbringade mycket tid på mitt förra jobb med att fantisera om olika städer i Sverige och hur trevliga de skulle vara. När man väl får konfrontera verkligheten har jag märkt att jag bara blir besviken. Småstadssamhällena kanske representerar det svenskaste vi har. Men de är inget annat är skithål. Bilden här ovan är tagen i centrum, dagens sanning, och det är förmätet av mega-metropoliten från Malmö* att längta hem den korta stund jag spenderar här. (*ironi)
Men nästa gång någon frågar mig: -"Har du varit i Mjölby?" så ska jag i alla fall stolt svara ja. Jag har varit i Mjölby, jag har varit i Sverige.

Många har varit här, på perrongen.
Men få har varit i Mjölby.

7 Comments:

Blogger vandrarvild said...

två stads-besvikelser på en vecka! Det måste kännas hårt.

11:08 AM  
Blogger vandrarvild said...

min blogg FUNKAR ju inte *muttrar* men alla andras kommer jag in på.

2:41 PM  
Blogger Fröken Smilla said...

Fantastiska bilder men... där du plåtade var inte riktigt centrum ändå dårå.

2:51 AM  
Blogger deusexmach said...

Tyvärr är småstadsbesvikelsen ett faktum. Jag tror jag levt med en alldeles för romantiserade bild av Sverigers mindre städer tidigare. Jag vill gärna ha tillbaka den dock, nu känns Sverige som ett ödeland.
Jo bilden är faktiskt tagen i centrum. I alla fall enligt hänvisningar. Kommer inte ihåg om torget hette Stortorget.

1:16 AM  
Blogger Fröken Smilla said...

Ta det från en som vet och har varit där lite för många gånger. Det där är... utkanten av centrum. I centrum finns en galleria och något som faktiskt minner lite om en stadskärna (m a o en strip med raggarbilar bredvid gallerian).

7:58 AM  
Blogger deusexmach said...

Hmmm jag får helt enkelt åka tillbaka och kolla upp det där.
Bor du i närheten? Jag börjar faktiskt längta efter en öl på Zeb Machahan.

Zeb var lite cool förövrigt. Men det sades att han satt på en stege när de spelade in ridscenerna. Om det var för att han var rädd för hästar eller om det var för att han var 102 år gammal då, det vet jag inte.

10:11 AM  
Blogger Fröken Smilla said...

Jag tippar på det senare, Zeb var väl murken redan när han var 30.

Japp, jag bor i närheten, kan man väl säga. Annars är Mjölby inget att sträva efter att komma tillbaka till. Det är precis vad man tror; Bingolottos och barnafödandets heliga högborg och har man andra ambitioner än att bosätta sig i radhus med ett knippe ungar och sin highschool boyfriend så är man doomed och märkt för evigt. Amen.

5:58 AM  

Post a Comment

<< Home