Thursday, March 16, 2006

Den oantastlige Strindberg



Vart tog den stulna Strindbergtavlan vägen? Det var väl ungefär en för en månad sedan som den stals. Jag har provocerat många genom att tycka att Strindis var kass och grymt överskattad. Att hans arbetarlitteratur var skriven i fågelperspektiv från utsikten från hans elfenbenstorn. Sen brer man gärna på lite extra när man märker hur känsligt det blir att kritisera en historisk nationalhjälte. Folk blir i det närmaste rasande. Det är helt enkelt saker man inte gör. Har en författare fått denna position, ska vi svälja allt och inte ifrågesätta något.
Men jag ska vara ärlig och ge mannen en eloge. Litteraturen är faktiskt bra och har betytt en del för arbetarrörelsen. Han målade dramatiska tavlor och tog fotografier utan kamera.
Vi värnar hårt om våra historiska hjältar. Fröding är till exempel Karlstads store son. Det vet jag nu och på vägen dit, på en affisch längs vägrenen, välkomnar en skådespelare utklädd till Nobel oss till Karlskoga.
Alla samhällen vill producera en kändis. Det är lite synd om Skurup då som hänvisar till "han som var med i baren, den säsongen som blev ett fiasko".
Sunnes stora dotter Selma Lagerlöf placerade sin romanfigur Nils Holgersson i Västra Vemmenhög, inte i Skurup. Något som det senare nämnda samhället försöker blunda för.

4 Comments:

Blogger vandrarvild said...

strindberg ÄR ju överskattad (haha, skrev stringberg först, Freudianskt or what?)
Okej att början till Röda rummet är rätt snygg men det är nog mer en lyckträff eftersom allt annat han gjort är rätt grått och trist och mesigt. Nä, fan, jag borde trycka tröjor med texten "Våga Vägra Strindberg!" och slänga iväg en känga mot hela kulturSverige på en gång.... Bara för att. *hehe*

min jävla blogg funkar f f inte. *muttrar hatiskt*

2:40 AM  
Blogger deusexmach said...

Våga vägra Strindberg!
Våga vägra Bergman!
Hehe listan kan bli lång.
De är ju trots allt hämmande bromsklossar för den kulturella utvecklingen i Sverige. Tråkiga skuggor för ett land att stå i.

det kanske är censuren som stoppat din porriga blogg?

1:55 AM  
Blogger deusexmach said...

Att någon stjäler Strinbergs konst skulle ju vara ett stort erkännande, kanske det största tänker jag först. Men sen blir jag tyst. Jag blir inte så jäkla glad om någon skulle stjäla mina bilder.

3:52 AM  
Blogger vandrarvild said...

men han är ju död.... *heheheh*

9:06 AM  

Post a Comment

<< Home