Sunday, July 09, 2006

Vilka vägar ska vi ta?

Vilka vägar KAN vi ta? En god vän till mig slog huvudet på spiken när han berättade om en känsla han haft för några år sedan "Jag trodde inte jag dög till något annat än det jobb jag hade". Jag har tänkt på det, och det stämmer så väl. Varför har man gömmt sig i skitjobb, som man krampaktigt hållt kvar vid. Rädslan över att samhället är överkvalificerat och kräver spetskompetens i minsta lilla uppgift, gör att de flesta vägar känns förbjudna. Nu har jag råkat utbilda mig in på en smal och osäker väg som leder mot det okända. Men jag måste väl följa den nu, det finns inte så många alternativ.


Men sommaren gör en märkligt oberörd. "Vad händer sen?" stressar folk omedvetet en med frågor. Vi får väl se, det löser sig nog. Det gäller att ta vara på nuet. Ett kvällsdopp sköljer bort stressen och jag kände för första gången på länge att det var sommar igen.
Omedvetna om att kommunen hade flyttat nakenbadet till favoritplatsen på Ribban, blev vi påhoppade av nakenpolisen. Anade lite oråd när vi möttes av en sladdrig brunbränd gubbröv på vägen ner. Väl i vattnet började de skrika på oss att vi var tvugna att ta av oss om vi skulle vara där. "Men jag visar den för dig sen" försäkrade jag.
Pliktskyldigt slängde vi upp badbyxorna på bryggan och sen var allting frid och fröjd.
Det är nog dax att hitta en annan brygga. För såhär kan man inte stå med rumpan bar.

7 Comments:

Blogger vandrarvild said...

GÖR HELIKOOOPTERN!!!!!!!!!


och vaddå, en smal väg. Om man är bra på något är det ju inte en smal väg. Det är ju THE WAY liksom. Du kan ju bara gå den väg som är din egen. :)

5:36 AM  
Blogger Peter Madison said...

Jupp, det finns ju egentligen bara en väg och det är ju den som du går på. Jävligt bra och strongt! Sen undrar jag huruvida namnvalet på nakenbadet lämpligen bör heta Ribban.......öhh...kul ju!

Morsning och lycka till på Möllevångsfestivalen!

2:03 PM  
Blogger vandrarvild said...

Madison: jag har kommenterar det där med, att det heter Ribban. *hehe* Ngt som malmöiterna kanske inte ens refleterat över. Fast jag tror det heter ngt i stil med Ribbersborgsbadet egentligen. Men ett nakenbad som heter Ribban ÄR faktiskt roligt...

2:28 AM  
Blogger deusexmach said...

Jo Ribban i folkmun (äsch nu blev det snuskigt igen), är smeknamnet på Ribersborgsbadet. Något som det inte reflekterats över innebörden. Men det känns ju mer passande än någonsin.
Helikoptern gjordes, det uppfattades nog mer som hotfullt. Släng på lite Wagner och scenen då Apachehelikoptrarna sveper in över stränderna i Apocalypse Now var återskapad. Där var t o m en asiatisk man som såg vettskrämd ut.
"I love the smell of napalm in the morning"

3:41 AM  
Blogger vandrarvild said...

HAHAHAHA! Men darling, kan du inte jucka dig hit då, med helikoptern? Skitbilligt. Lite uttröttande kanske, men va fan, jag lovar att det är värt det när du kommer fram...(på tal om snusk.. kan ju lika gärna fortsätta)

4:15 AM  
Blogger vandrarvild said...

Jag kommer inte in på min blogg idag så jag skriver på blogsome/wordpress istället.
Orkar nog inte åka till mamma idag, sov fyra timmar inatt. men vi hörs mer om det där sen. Oki?

11:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»

12:42 AM  

Post a Comment

<< Home