Thursday, November 23, 2006

Nostalgins töcken


Photoshopklabberi har svårt att accepteras som "konst" och jag har ingen annan intention än att förstärka minnet av de tidiga tonårsminnena. Då var vi idioter som rumlade runt i storstadens neonindränkta skimmer. Berusade på öl och billig körsbärslikör. Nu är vi idioter som snackar om att vi borde rumla runt berusade någongång igen. Man blir aldrig kvitt sitt förgångna på gott och ont.
Klabberiet har ibland en funktion, även om jag har svårt för det.
Nostalgilåten för dagen blir Bronski Beats "Junk".

3 Comments:

Blogger Peter Madison said...

ehh...hallå...vem är det som bestämmer vad som ska betraktas som "konst"....nu blev jag lite besviken på dig... men jag kanske fattade fel.... Det är ju du som är konstnären..!!?? Och vi som betraktar. Photoshop eller Bengt Lindströmkladd på ett kalfjäll...?? tja... Å vad anbelangar rumlandet runt på körsbärslikör så verkar det bästa "skiten" tycker jag...om man nu ska snacka som kidsen. Allt har en funktion...så även klabberi... Men Bronski Beat...hehe...var det nödvändigt;)

Vill bara delge att denna kommentar skrevs i ett annat sorts tillstånd...dock inte körsbärslikörstillståndet även om jag föredragit det framför dåligt tappad öl....

4:10 PM  
Blogger deusexmach said...

Vem som bestämmer vad som ska betraktas som konst är i regel en liten finkulturell elit. In i det finrummet har digitalfoto med dess tekniker inte fått tillträde. Den andra vägen vem som bestämmer, är folket själv. Då brukar det emmellertid kallas Hötorgskonst i den slutliga acceptansen.
Men folket ser inte digitalkonst som ett fullvärdigt uttryck (kanske i vissa fall dock) och den är fortafarande inte riktigt rumsren.

Gillar du inte gamla Bronski? :-)
Tempot, agressionerna och det musikaliska uttrycket, samt Jimmy Summervilles frusration, gör dem till ett av de i backspegeln bästa synthpop-banden någonsin...klart det var nödvändigt.

2:53 AM  
Blogger Peter Madison said...

Men...jag är ju en man av folket...räknas inte jag som betraktare av digitalkonst? Som jag dessutom gillar....?! Å den här "finkulturella eliten"...vilka är de? Finns de på riktigt? Å är det NÅN som bryr sig om dessa? Själv tycker jag Gert Fylking ska ha ett nobelpris, tveklöst, som utmanat den här "eliten" och försökt visa deras utryckslösa ansikten varenda år. Sen tror jag den gode Horace är en kul prick om han fått i sig några stänkare...det brukar de flesta bli. Synd att de ska vara så jävla skitnödiga...

Och nej, Bronski Beat var aldrig nån favvo hos mig... Men säregen röst hade han, no doubt. Hmm..lever han??

2:24 PM  

Post a Comment

<< Home