Friday, July 21, 2006

Bortglömd musik.

Tänkte på låtar som man kanske glömt bort som kanske egentligen är bra. Eller låtar som man omvärderat på grund av nostalgi. Jag brainstormar lite utan större stringens om vad som skulle vara coolt eller trendigt idag. Det är hur som helst låtar man sällan hör.
Hjälp mig gärna.
Don Henley - Boys of Summer
Limahl - Never ending Story
Cyndi Lauper - Time after Time
Talk Talk - Life is what you Make it
Sting - Russians
Hooters - 500 miles
(Råknudigt och berrigt då, men nu tyckte jag helt plötsligt om den)
Howard Jones - Things Will Only Get Better
Scotch - Delerio mind
Guns N´ Roses - Nightrain
Chris Isaak - Somebodys Crying
House of Love - Shine On
Iggy Pop - Candy
INXS - Beatiful Girl
Skid Row - I Remeber You
Siouxie and the Banshees - Dear Prudence

Fortsättning följer kanske...

18 Comments:

Blogger vandrarvild said...

jag tycker Wicked game känns mer nostalgi än Somebodys crying. Men jag skulle nog ha med nån tom pettylåt i den där listan med. Och Lily was here, för den är klar nostalgi för mig. Och Eurythmics Sweet dreams. o s v

8:48 AM  
Blogger deusexmach said...

Egentligen handlar det kanske inte bara om nostalgi, även om låtarna jag skrev upp har en hög sådan värdering. Det var mer på temat bortglömd musik. Låtar som med en enkel påminnelse skulle få liv igen. Det skulle faktiskt kunna röra sig om låtar som bara är en, tvåår gammla. Musik bör inte vara en färskvara.

3:24 AM  
Blogger Peter Madison said...

Okej....låtar från en tid när somrarna var längre, ljusare och gladare.....!

Jon&Vangelis- I'll find my way home
Supertramp-Breakfast in America
Magnus Uggla- Asfaltbarn & Sommartid
Ulf Lundell- Rom i regnet
Magnus Lindberg-Tårar över city
Simple Minds-Hela New Gold Dream plattan...

Finns ju givetsvis fler.....

4:07 AM  
Blogger Fröken Smilla said...

Pretenders - "Don't get me wrong"
Ten Sharp - "You"
Cock Robin - "Just around the corner"
Madonna - "True blue"
Chris Rea - "On the beach"
Terence Trent D'arby - "If you let me stay"
Double - "Captain of her heart"
Johan Kinde - "Valona"
Tanita Tikaram - "Good tradition"
Level 42 - "Lessons in love"
Paul McCartney - "We all stand together" (grodsången!)

...och säkert tusen till.

11:47 AM  
Blogger vandrarvild said...

Smilla: Ååh, jag ÄLSKAR grodsången! EP-singeln till den är halvgenomskinlig med grodorna från videon på, f ö. Och Johan Kindes Valona är fortfarande bra. Av ren nostalgi. Jag hade lagt till nån tears for fears-låt med, typ "everybody wants to rule the world" (Shout är lite väl uttjatad även om den är bra)eller givetvis BILLY IDOL.

12:59 PM  
Blogger deusexmach said...

Terence Trent hade en låt...Sign your name, den ska jag nog leta efter. Samtidigt som jag letar efter "Captain of her heart", jag kom inte ihåg vad bandet hette och få minns låten :-)
Simple Minds lyssnade jag på för ett tag sedan faktiskt, de hade fallit i glömskan totalt, ett och ett annat örhänge där.

2:10 PM  
Blogger deusexmach said...

Att musik inte är en färskvara kanske inte riktigt stämmer. Många bra skivor lider av 80-tals produktion och det är till exempel svårt att övertyga någon om att Jesus and the Mary Chain var ett gudabenådat bra band.
Jag tänker på "framtidens sound" a la Stock Aitken and Waterman som förpestade populärmusiken på slutet av 80-talet. Rick Astleys karriär hade kanske levt lite längre om folk sett förbi soundet.
Sen tänkte jag på bandet "Bros" som härjade på listorna då någongång. Men jag kan inte komma ihåg att de gjorde en enda bra låt.

90-tal "Stockholm Records" Rob´n Raz, ett totalt dödförklarat sound?

2:23 PM  
Blogger deusexmach said...

Men Sebastian din gammle positivhalare till provokatör, klart att du känner till....öööh...oj...jag är gammal...fan oxå

2:27 PM  
Blogger Peter Madison said...

Precis! Imperiets alla skivor lider sjukt mycket av 80-talssoundet. Fortfarande bra låtar men ej lyssningsbara ty bergssalstrumljuden dånar och allehanda yamaha dx-7or fiser på alldeles för mycket. Peter LeMarc har insett detta och gjort en remake på dom bästa, i hans tycke, låtarna och spelat in dom igen...

2:15 AM  
Blogger deusexmach said...

Haha ja DX-7 var kanske synten som förstört pensionstryggheten för många musiker.
Skyll på Japanerna!
Själv har jag en Roland D50, oxå ett flaggskepp i 80-tals flottan tyvärr...
Men klart att det skulle sättas musikantikvarier som renoverade bort 80talet från album som skulle kunna bli tidlösa.
Visst har även 80-talets prägel ett historisk värde. Frågan är om vi någonsin kommer uppskatta det seriöst?
Men om man skulle exemplifiera något med Alphavilles "For Ever Young" så vill jag ha den orörd.
Det är ju dock skillnad på album från 80-talet och album gjorda på 80-talet.

5:27 AM  
Blogger Peter Madison said...

Alphaville, precis! Alltså, vet inte om det är korrekt men jag kan faktiskt tycka det finns nånting bra, ändå, i deras musik. På nåt sätt.....fan vad jag ursäktar mig nu då....!
Förövrigt har jag haft en D-50 jag också.....bytte den mot en 12strängad Seagull från Kanada....

8:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

travelling wilburys - handle with care (i pausen i p4s rapportering från ett regnigt old trafford)

level 42 - running in the family (basgången)

fleetwood mac - everywhere (kören i refrängen)

orup - stockholm (så nära en svensk kan komma psb-soundet?)

mark knopfler - local hero theme (radiosporten igen)

black - wonderful life (anglo-angst)

four tops - going loco (down i acapulco) (va fan tar jag med den här för?)

och förresten så har andres lokko dödat yacht rock som har varit min musikaliska tillflyktsort under våren. aj aj aj.

2:42 AM  
Blogger deusexmach said...

Level 42 verkar leva i våra minnen. Fast han spelade bas så fult. Högt uppe hängde instrumentet och han var egentligen alldeles för ung för att anamma gubbbuggen som officiell koreografi. Men jag vill för stunden slå ett slag för Bronski Beat.
"Why"
"Hit that perfect beat"
och varför inte en Jimmy Summerville solocover "to love somebody"
Lite som ett homage till när gayrörelsen fortfarande var agressiv och ville något mer än att bara accepteras som en bimbokultur. Nu när pridefestivalen gått av stapeln.

3:18 PM  
Blogger deusexmach said...

Jag blev spammad här precis.
(delete)

3:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

fast howard jones på "things will only get better"... var det inte d:ream-dängan du tänkte på?

7:26 AM  
Blogger deusexmach said...

Gammle Howie hade en del örhängen när det begav sig. Hela "Humans Lib" har jag för mig är bra.
"Things will only get better" var en tryckare som kondenserade svett på mellanstadiediscona i klassrummen. Kanske mer nostalgi än kvalitet.

3:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»

10:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

9:39 AM  

Post a Comment

<< Home